وقتی قصد استارت زدن کسب و کاری را داریم، دنبال بهترین راهی هستیم که علاوه بر هزینه، در زمان نیز صرفهجویی شود. به شخصه خیلی وقت میگذارم تا بهترین مسیر را پیدا کنم. توی این مطلب دانستهها و بررسیهای خودم را با شما در مورد مزایا یا معایب سرمایه گذاری روی اینستاگرام یا سایت را به اشتراک میگذارم.
موضوع فعالیت | پیشنهاد ما | دلیل |
---|---|---|
فروش کالا، خدمات یا فایل | وب سایت | دلایل بسیاری برای استفاده از سایت در جهت فروش کالا یا خدمات در ادامه قید شده است؛ مهمترین آنها صرفه جویی در زمان، افزایش فروش و اعتماد کاربران به کسب و کارتان است. |
اطلاع رسانی و خبر | اینستاگرام | با افزایش تعداد دنبال کنندگان شبکه های اجتماعی شانس دیده شدن اخبار یا اطلاع رسانی های شما نسبت به سایت بیشتر است. اما اگر هدفتان کسب درآمد از طریق گرفتن تبلیغات باشد در این صورت با توجه به نرخ تبلیغات در وب سایت پیشنهاد ما راه اندازی سایت خبری است. |
بازاریابی | وب سایت | معمولا کاربران پیج یا کانال بازاریابها را در شبکههای اجتماعی دنبال نمیکنند. همینطور امکانات شبکه های اجتماعی برای کسب درآمد از طریق بازاریابی نسبت به سایت بسیار محدود است. با داشتن وبسایت امکانات بسیار گستردهای برای بازاریابی و کسب درآمد از طریق همکاری در فروش خواهد داشت. |
معرفی شرکت و خدمات | وب سایت | برای جلب اعتماد کاربران و قوی نشان دادن کسب و کارتان نیاز به راه اندازی وب سایت دارید. |
ارائه خدمات پزشکی | وب سایت / اینستاگرام | بهتر است برای معرفی خودتان از طریق وب سایت اقدام کنید اما نمونه کارهایتان را از طریق شبکههای اجتماعی به کاربران ارائه دهید. معمولاً کاربران برای یافتن بهترین پزشک یا متخصص در گوگل جستجو می کنند. |
ارائه آموزش VIP | وب سایت | با راه اندازی وب سایت می توانید فایل های آموزشی خود را در ازای دریافت مبلغ به کاربران بفروشید که همه اینها در سایت به صورت خودکار انجام می شود. |
ارائه آموزش رایگان | اینستاگرام | در صورتی که آموزش های خود را به صورت رایگان به افراد عرضه می کنید؛ از نظر اقتصادی توجیهی برای راه اندازی وب سایت وجود ندارد. |
مزایا و دلایل برتری اینستاگرام نسبت به سایت
تنها برتری اینستاگرام نسبت به سایت: هزینه راه اندازی رایگان، مدیریت آسان با موبایل و ترافیک و حجم نامحدود رایگان است. که در ادامه به تفکیک شرح داده شده.
۱. هزینه راه اندازی رایگان
برای راه اندازی کسب و کار یا فروش محصولات در اینستاگرام؛ نیاز به هزینه های اولیه طراحی سایت، خرید هاست و دامنه ندارید و به سادگی میتوانید در کمتر از یک دقیقه یک حساب کاربری ایجاد کنید.
۲. مدیریت آسان با تلفن همراه
برای داشتن فروش آنلاین در اینستاگرام نیاز به کامپیوتر یا لپتاپ ندارید؛ تنها با گوشی موبایلتان قادر به تعریف و مدیریت محصولات هستید اما کار با تلفنهمراه در پنلکاربری سایت، عذابآور است. از اینرو نیاز است به فکر تهیه کامپیوتر، لپتاپ یا تبلت باشید.
۳. ترافیک و حجم نامحدود رایگان
در اینستاگرام میتوانید به تعداد نامحدود تصاویر و ویدیو منتشر کنید و دغدغهای از بابت میزان استفاده از فضای میزبانی یا پهنای باند (میزان حجم اینترنت استفاده شده توسط کاربران از صفحه اینستاگرامتان) نداشته باشید. اما در بدو راهاندازی وب سایت نیاز به خرید هاست یا سرور با منابع محدود برای راه اندازی سایتتان دارید.
مزایا و دلایل برتری سایت نسبت به اینستاگرام
اگر دارای پیج فروشگاهی در اینستاگرام یا تلگرام هستید؛ باید بدانید که صفحه شما در شبکههای اجتماعی تحت کنترل کامل شما نیست و مالک اصلی و تیم توسعه شبکه اجتماعی سیاستهای کلی را تدوین و اعمال میکنند.
مثلا اگر اینستاگرام حساب شما را به دلیل تغییر یا نقض قوانینش مسدود نماید (مانند اتفاقی که در اواسط اکتبر ۲۰۲۰ برای بیش از هزاران صفحه فارسی در اینستاگرام رخ داد)؛ شما تمام مشتریانتان را از دست خواهید داد.
۱. فیلترینگ و دسترسی!
با داشتن وب سایت نگران فیلتر شدن یا از دست رفتن اینترنت نیستید. وجود یک وب سایت در کنار شبکههای اجتماعی به شما کمک میکند که همیشه در دسترس مخاطبین خود باشید. وب سایت میتواند فروش شما را چندین برابر کند و ۲۴ ساعته به مشتریان شما خدماترسانی کند.
۲. تغییر قیمت و موجودی
در اینستاگرام امکان بهروزرسانی قیمت و موجودی محصولات را ندارید؛ قیمت کالاها و موجودی آنها مدام در حال تغییر است و تغییر دادن آنها در اینستاگرام وقت زیادی از شما میگیرد؛ در سایت فروشگاهی میتوانید در چند ثانیه همه قیمتها را به نحو دلخواه تغییر داد و موجودی محصولات را به طور خودکار مدیریت کنید.
به این صورت که با هر بار خرید یک محصول از موجودی آن کسر میشود و در صورت ناموجود شدن از روی سایت برداشته میشود یا به صورت غیرفعال نمایش داده خواهد شد.
۳. دستهبندی محصولات، مدیریت سفارشها و مشتریان
در اینستاگرام هیچگونه دستهبندی برای محصولاتتان ندارید؛ دستهبندیها و جستجو در وبسایت کمک میکنند کاربران محصول مورد نظرشان را راحتتر پیدا کنند. همچنین با طراحی فروشگاه اینترنتی شما قابلیت مدیریت سفارش ها را دارید و برای دسترسی به مشتریان خود کافی است پروفایلشان را باز نمایید تا اطلاعات و وضعیت سفارش آنها را مشاهده کنید.
۴. صرفهجویی در زمان و پرداخت آنلاین از طریق درگاههای بانکی
با داشتن سایت فروشگاهی دیگر لازم نیست برای هر سفارش، زمان زیادی را تلف کنید. اینستاگرام و تلگرام امکان اتصال به درگاه بانکی را ندارند؛ برای هر سفارش مشتری باید از شما شماره کارت را بگیرد و بعد از پرداخت رسید، را به شما ارائه دهد. ممکن است این پروسه گاهی طولانی شود و افراد از خیر خرید بگذرند. حال تصور کنید تعداد زیادی مشتری در طول روز داشته باشید!
۵. اتصال سایت به اینستاگرام
اتصال سایت به اینستاگرام یعنی شما با قرار دادن محصول در سایت، این اطلاعات بهصورت خودکار در صفحۀ اینستاگرامتان هم وارد میشود؛ بدون اینکه نیاز باشد خودتان این کار را انجام دهید.
۶. جلب اعتماد و اینماد
یکی از نکات مهم برای داشتن فروش بیشتر جلب اعتماد کاربران است. جلب اعتماد مشتریان فقط با یک صفحه اینستاگرام کار راحتی نیست. نماد اعتماد الکترونیک یک نشان دیجیتالی بوده که از طرف وزارت صنعت و معدن به فروشگاه هایی اعطا می شود که اصول کلی مشخص شده توسط این وزارتخانه را رعایت کرده باشند. پس از دریافت اینماد یا نماد اعتماد الکترونیک برای سایت فروشگاهیتان مشتریان بسیار سادهتر اعتماد میکنند.
البته ذکر این نکته حائز اهمیت است که بنا بر آمارها، بیش از ۸۳ درصد کاربران اینترنت، صحت اخبار یا اطلاعات مورد نیاز خود را از وبسایت ها جویا میشوند.
۷. گوگل و موتورهای جستجو

یکی از مزیتهای داشتن سایت ، ثبت شدن آن در موتورهای جستجو مانند گوگل است. روزانه میلیون ها سرچ توسط کاربران در موتور جستجو گوگل انجام میشود. با SEO مناسب و ثبت سایت در موتورهای جستجو امکان دسترسی به مشتریان بسیار و فروش بیشتری را خواهید داشت.
۸. دسترسی و حجم مشتریان
شبکههای اجتماعی غالبا مخصوص گوشی موبایل هستند. با ایجاد وبسایت فروشگاهی، اطمینان حاصل کنید که علاوه بر کاربران تلفن همراه، از سفارشات کاربران دسکتاپ یا لپتاپ که غالبا حجم خرید بیشتری دارند، سهم میبرید.
نتیجه گیری نهایی: اینستاگرام یا سایت
سایت بیس اصلی بیزینس شماست و مقایسه آن با اینستاگرام کار درستی نیست، چرا که سایت ابزار فروش و دیجیتال مارکتینگ است اما شبکه های اجتماعی کانالهای قدرتمندی هستند که به جذب مخاطب بیشتر کمک میکنند و شما می توانید از هر دو آنها استفاده کنید تا کسبوکار خود را توسعه دهید.
اگر به ۱۰ سال گذشته نگاه کنید؛ همواره شبکههای اجتماعی مختلفی آمدهاند و رفتهاند!