تحقیق کلمات کلیدی برای سئو : راهنمای جامع

تحقیق کلمات کلیدی برای سئو

تحقیق کلمات کلیدی برای سئو، اولین قدم برای شروع پروسه کپی رایتینگ و یک بخش اساسی از استراتژی سئو است. قبل از تولید محتوا برای وب سایت خود باید متوجه شوید که مخاطب شما از چه عبارات و کلماتی استفاده می کند. عبارات یا کلماتی که آنها جستجو میکنند کلمات کلیدی شما هستند.

بر اساس این کلمات کلیدی میتوانید نوشتن محتوای مفید، با کیفیت و هدفمند را شروع کنید. در ادامه‌ی مقاله، ما قدم های لازم را شرح داده و ابزار تحقیق کلمات کلیدی را معرفی خواهیم داد.

فهرست مطالب

تحقیق کلمات کلیدی چیست؟

تحقیق کلمات کلیدی بخشی از سئو (بهینه سازی برای موتور جستجو) است. صاحبان و مدیران وب سایت اولین کاری که برای رتبه گرفتن در گوگل یا سایر موتورهای جستجو لازم دارند؛ به دست آوردن یا ساختن لیستی از کلمات کلیدی است که خواهان رتبه گرفتن در آن عبارات و موضوعات هستند.

مدیران سایت باید مخاطبان و موتورهای جستجو را بشناسند و بدانند که هنگام جستجوی محصولات، خدمات، مشاغل یا نوع سازمانِ خود، مخاطبان چه عباراتی را در گوگل جستجو می کنن؟ و مخاطبان انتظار دارند چه چیزی را پیدا کنند؟

با استفاده از لیست کلمات کلیدی، مدیران وب سایت می توانند محتوایی ایجاد کنند که باعث جذب بازدید بیشتر و هدفمند به سایت آنها شود. تحقیق کلمات کلیدی یک فرایند پایان ناپذیر است و تکرار منظم آن برای به روز بودن شما نزد گوگل و مخاطبین ضروری است!

چرا تحقیق کلمات کلیدی مهم است؟

تحقیق دقیق و با کیفیت کلمات کلیدی از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا دیگر می دانید که مخاطبان شما از چه عباراتی برای یافتن شما در گوگل استفاده می‌کنند. ما در وب شارک، با صاحبان مشاغل و مدیران وب سایت زیادی روبرو شدیم که هنگام توصیف محصولات خود از یک کلمه یا عبارت استفاده می کردند؛ در حالی که مخاطبان هدف آنها کلمات کاملاً متفاوتی را جستجو می نمودند.

در نتیجه مشتریان بالقوه به دلیل عدم تطابق در استفاده از کلمات کلیدی و جستجوی آنها نتوانستند آن وب سایت ها را پیدا کنند. به عنوان مثال گاهی اوقات بخش بازاریابی یک کسب و کار تصمیم میگیرد یک نام متفاوت برای یک محصول در نظر بگیرد که نزد عموم کاربران، معمول نیست؛ این یک تصمیم هوشمند بازاریابی است که باعث می شود کاربران راحت تر محصول شما را به خاطر بسپارند.

مثلاً اگر به جای “لباس مجلسی زنانه یقه قایقی” از عبارت “لباس مجلسی رومینا” استفاده کنید ممکن است متفاوت باشید اما در نظر بگیرید که تعداد کمی از افراد “لباس مجلسی رومینا” را جستجو می کنند اما با این حال اگر از قبل بازاریابی نمودید و متن خود را برای این عبارت بهینه کرده باشید، میتوانید رتبه‌ی خوبی در گوگل بگیرید.

این را هم در نظر داشته باشید با این اصطلاح ورودی زیادی ایجاد نخواهد کرد و بخش کثیری از مخاطبان بالقوه خود را از دست خواهید داد زیرا آنها از کلمات دیگری استفاده می کنند. احتمالاً تا اینجا با خواندن این مقاله متوجه شدید که بهینه سازی و تولید محتوا برای کلماتی که مخاطبان از آنها استفاده نمی کنند منطقی نیست.

با تحقیق کلمات کلیدی اطمینان حاصل کنید که شما از کلمات مشابه جستجوی مخاطب مورد نظر خود استفاده می کنید و این باعث می شود کل تلاش برای بهینه سازی و تولید محتوای شما بسیار ارزشمند تر باشد.

علاوه بر این با مشاهده لیست کلمات کلیدی تهیه شده توسط کارشناسان سئو خواهید فهمید که مخاطب شما دقیقاً به دنبال چه چیزی است که این باعث می شود بتوانید محتوای مفید و با کیفیت برای پاسخ به نیازهای مخاطب تان تولید کنید.

درک تحقیق کلمات کلیدی

قبل از صحبت درباره چگونگی تحقیق کلمات کلیدی باید دلیل اصلی آن را بدانید؛ کلمه کلیدی یا عبارت کلیدی یک کلمه یا عبارت خاص است که میخواهید از آن مکرراً در صفحه‌ی به خصوصِ سایت تان استفاده کنید تا آن صفحه در نتایج گوگل با آن عبارت یا کلمه کلیدی پدیدار شود.

اگر می خواهید یک پست یا صفحه را در وردپرس برای عبارات کلیدی خود بهینه کنید؛ می توانید به راحتی آن را در افزونه Yoast SEO در بخش کلید واژه کانونی وارد کنید؛ تا این افزونه نحوه بهینه سازی محتوا و چگونگی تراکم کلمه کلیدی را برای بهبود شانس رتبه شما در نتایج گوگل ارائه دهد.

برخلاف عبارات کلیدی تک کلمه یا دو کلمه ای، عبارات کلیدیِ طولانی (Long-tail Keywords) بیشتر به موضوع مورد بحث اشاره می کنند و کمتر جستجو می شوند. که این باعث می‌شود موضوع را تخصصی تر نشان دهد. هرچه اصطلاحات جستجو طولانی تر و مشخص تر باشد رتبه‌بندی آنها آسان تر خواهد بود؛ زیرا رقابت کمتری برای کسب رتبه در نتایج جستجو وجود خواهد داشت.

تحقیق کلمات کلیدی طولانی

حتی اگر افراد کمتری در جستجوی این عبارات باشند؛ ممکن است انگیزه بیشتری برای خرید، اشتراک، ثبت نام، یا هر کاری که دوست دارید انجام دهند را داشته باشند.

استراتژی کلمات کلیدی شما در مورد تصمیماتی است که بر اساس تحقیقات کلیدواژه می گیرید. به عنوان مثال اولین محتوایی که باید تولید کنید چیست؟ باید روی عبارات طولانی تمرکز کنید یا کوتاه؟ چگونه و کجا آن را باید منتشر کنید؟ آیا باید یک مقاله طولانی بنویسید یا یک مطلب کوتاه؟ در صفحه مورد بحث، باید یک ویدیو قرار دهید یا اینفوگرافیک؟

باید به جستجوها عمیق نگاه کنید؛ باید کشف کنید که کاربران در واقع چه جستجو می کنند و چه چیزی نیاز دارند. نباید فقط به دنبال کلمه کلیدی بود، بلکه باید به دنبال این باشید که جواب سوالات کاربران را به صورت صریح بدهید. آیا آنها می خواهند چیزی بدانند؟ کاری انجام بدهند؟ یا چیزی بخرند؟ محتوای شما باید در بردارنده یک راه حل به ‌عنوان جواب به کاربر باشد. به این روش، طراحی محتوا می‌گویند.

تحقیق کلمات کلیدی چگونه انجام می شود؟

به اعتقاد ما برای انجام تحقیق کلمات کلیدی ۸ مرحله مهم وجود دارد. در ادامه ما مرحله به مرحله نکاتی کاربردی برای شروع تحقیق کلمات کلیدی ارائه می دهیم:

۱. هدف خود را تعیین کنید

قبل از شروع هر کاری به هدف خود فکر کنید. بهتر از ابتدا جواب این سوالات را پیدا کنید: هدف اصلی کسب و کار یا سازمان شما چیست؟ چه چیزی کسب و کار شما را خاص تر جلوه می دهد؟ میخواهید چه قشر مخاطبانی شما را بیابند؟ مقداری وقت بگذارید و جواب این سوالات را با توجه به نوع کسب و کارتان پیدا کنید.

سپس هنگامی که توانستید به طور دقیق به این سوالات پاسخ دهید اولین و مهمترین قدم را در فرایند تدوین استراتژی کلمات کلیدی خود برداشته‌اید.

بازاری که در آن حضور دارید تعیین می کند که آیا هدف شما کیفیت لازم را برای به دست آوردن رتبه بالا در جستجو ها خواهد داشت یا نه. برخی از بازار ها بسیار رقابتی هستند و شرکت های بزرگ با بودجه هنگفتی که برای بازاریابی و پیشبرد فرایند سئو دارند، بر نتایج جستجو تسلط پیدا کردند. مانند ارائه دهندگان خدمات سئو، طراحی سایت، میزبانی سایت و امثال اینها که رقابت و گرفتن رتبه در این بازار ها دشوار است.

شاید شما ارائه دهنده خدمات گردشگری هستید و رتبه خوبی در نتایج جستجو ندارید اما امکانات بسیار خوبی برای کودکان در نظر گرفته اید که این باعث می‌شود در نظر والدین با توجه به خدمات منحصر به فردی که ارائه می کنید، متفاوت باشید. مثلاً می توانید به جای استفاده از عبارت کلیدی تور آنتالیا از عبارت تور آنتالیا همراه با فرزندان خردسال استفاده کنید.

شاید این همان چیزی باشد که شما را متمایز از رقبا نشان می دهد و برای جذب مشتری در این بازار فعلاً باید هدف خود را اینطور برنامه‌ریزی کنید، تا از این طریق بتوانید تقریباً اکثر افرادی را که قصد دارند همراه با فرزندان به آنتالیا بروند، جذب کنید. و بعد از رشد کسب و کار، روی گرفتن رتبه در عبارت کلیدی تور آنتالیا سرمایه گذاری کنید.

اگر به تازگی در حال ورود به یک بازار پر رقابت هستید؛ بهترین راه این است که ابتدا از عبارات کلیدی طولانی استفاده کنید و بعد از رتبه گرفتن در این عبارات، در آینده با کم کردنِ کلماتِ عباراتِ کلیدی، موضوع کسب و کار خود را عمومی تر نمایید تا بتوانید مخاطبان بیشتری را جذب کنید.

وب شارک

۲. لیست کلمات کلیدی ایجاد کنید

در مرحله دوم، لیستی از کلمات کلیدی ایجاد کنید و ترجیحاً آن‌ها را در Google Sheets یا Excel قرار دهید. با در نظر گرفتن هدف کسب و کارتان و شناخت نیاز کاربران سعی کنید متوجه شوید مخاطبانتان دقیقا به دنبال چه هستند؟ هنگام جستجوی خدمات یا محصولات مرتبط با شما از چه عباراتی استفاده می‌کنند؟ محصول یا خدمات شما کدام یک از مشکلات آنان را حل میکند؟

هر چه بتوانید پاسخ بیشتری برای این سوالات بیابید، راه رسیدن به هدف تان هموارتر خواهد شد. وقتی شما تصویری کاملا واضح از مواردی که کسب و کار شما را از دیگران متمایز می کند داشته باشید، می‌توانید کلمات کلیدی را بیابید که مناسب کسب و کار یا سازمان شما هستند.

۳. درباره کلمه کلیدی خود تحقیق کنید

بعد از ایجاد اولین لیست از کلمات کلیدی وقت آن است که آنها را بررسی کنید. خوشبختانه ابزارهایی هستند که می‌توانند تحقیق کلمات کلیدی را برای شما کمی آسان کنند. اولین مورد خود گوگل است؛ وقتی در گوگل شروع به جستجو می کنید؛ در حین تایپ، گوگل عباراتی را که مردم جستجو کردند به شما پیشنهاد می دهد.

تحقیق کلمه کلیدی بر اساس جستجوهای مرتبط

همچنین می توانید بعد از جستجوی کلمه کلیدی مدنظرتان؛ در پایین نتایج گوگل، عبارات مرتبط با عبارتی که جستجو کرده اید مشاهده کنید.

در این بخش گوگل عبارات کلیدی مرتبط با جستجوی شما را پیشنهاد می دهد که باید از آنها برای تکمیل لیست کلمات کلیدی که تهیه کرده اید استفاده کنید.

۴. استفاده از عبارات کلیدی طولانی را فراموش نکنید

اکثر افراد وقتی که تحقیق کلمات کلیدی را شروع می‌کنند، تمایل دارند روی اصطلاحات و عبارات کوتاه تمرکز کنند؛ متاسفانه این کلمات کلیدی بیشتر توسط کسب و کارهای بزرگ و دارای سابقه استفاده میشود. از طرف دیگر کلمات کلیدی طولانی بازدید کمتری را برای سایتتان به وجود می‌آورد اما در نظر بگیرید که رقابت کمتری نیز برای این عبارات وجود دارد. بنابراین رتبه گرفتن در عبارات کلیدی طولانی برای شما آسان تر است.

علاوه بر این کلمات کلیدی طولانی نرخ تبدیل بالاتری دارند؛ زیرا بیشتر به یک محصول یا موضوع خاص اشاره می‌کنند.

کلمات کلیدی طولانی بیشتر روی موضوع تمرکز می‌کنند؛ به عنوان مثال به جای استفاده از عبارت کلیدی [ تربیت سگ ] بهتر است از [ تربیت سگ شیتزو تریر در شیراز ] استفاده کرد.

  • استفاده از کلمه کلیدی [ تربیت سگ ] ممکن است روزانه برای شما ۱۰۰۰ بازدید به ارمغان بیاورد اما مشتریان شما از ۵ نفر تجاوز نکنند.
  • اما با استفاده از عبارت کلیدی [ تربیت سگ شیتزو تریر در شیراز ] ممکن است بازدید بسیار کمی داشته باشید اما تعداد مشتریانتان به طرز قابل توجهی از سناریوی اول بیشتر است.

همچنین با کمک ابزارهای ذکر شده می‌توانید؛ بر اساس جستجوهای مرتبط، عبارت کلیدی طولانی تر پیدا کنید. فراموش نکنید که کلمات کلیدی طولانی را به لیست خودتان اضافه کنید. به این صورت که کلمات کلیدی کوتاه را در بالا قرار دهید و کلمات کلیدی طولانی و مرتبط با کلمات کلیدی کوتاه را در زیر آن لیست کنید.

این به شما کمک می کند؛ بعدا بتوانید یک ساختار مناسب برای تولید محتوای سایت تان ایجاد کنید هرچه عبارات کلیدی شما طولانی تر باشد رسیدن به رتبه های بالاتر موتورهای جستجو نیز آسان تر است.

۵. میزان سختی رقابت را بسنجید

این که مشخص می کند، شما باید دنبال کلمات کلیدی طولانی بروید یا نه! بستگی زیادی به میزان رقابت در موضوع فعالیت شما دارد. اگر رقابت در موضوع کسب و کارتان زیاد باشد، شما برای گرفتن رتبه در نتایج گوگل با توجه به شرایط فعلی مشکل خواهید داشت.

اما اگر رقابت در موضوع فعالیت کسب و کارتان کم است؛ می توانید از همان ابتدا برای گرفتن رتبه در کلمات کلیدی کوتاه برنامه‌ریزی کنید. برای این منظور باید سئو سایت خودتان و رقبای تان را تحلیل و بررسی کنید.

با گوگل کردن کلمات کلیدی کوتاهی که در لیست حاصل از تحقیق کلمات کلیدی تان تهیه کرده اید؛ نتایج را بررسی کنید. وب سایت هایی که در این قسمت مشاهده می کنید رقیب شما محسوب می شوند و قرار است با آنها رقابت کنید.

با مشاهده وبسایت رقبا باید این سوال را از خود بپرسید: آیا وب سایتشان حرفه ای طراحی شده؟ آیا وبسایت یک برند مشهور است؟ آیا محصولات یا خدماتی را که ارائه می دهند دقیقاً مشابه با محصولات یا خدمات کسب و کار من است؟ وجه تمایز کسب و کار من با این سایت چیست؟ آیا سازمان یا کسب و کار آنها بزرگ تر از سازمان یا کسب و کار من در حوزه ارائه یک خدمت یا محصول مشترک است؟

به طور کلی رقابت با سایت هایی که در یک حوزه خاص شناخته شده هستند دشوار است. اگر این سایت ها از تبلیغات تلویزیونی یا بیلبوردهای خیابانی نیز استفاده می کنند شانس شما برای کسب رتبه بالاتر کمتر خواهد شد. اما بررسی آنها خالی از لطف نخواهد بود؛

بررسی کنید ببینید چگونه تولید محتوا کردند؟ چه بهینه سازی هایی در سایتشان انجام شده؟ آیا سایت پرسرعتی دارند؟ آیا از تبلیغات گوگل استفاده کرده اند؟ نقاط قوت و ضعف‌شان چیست؟ ممکن است با بررسی نقاط ضعفشان و استفاده از آن، فرصتی برای پیشی گرفتن در نتایج جستجو داشته باشید.

به عنوان مثال در زمینه فروش دوربین عکاسی، فیلمبرداری و کالاهای مرتبط؛ دیجیکالا در صدر نتایج جستجو است و حتی قیمت کمتری را پیشنهاد می دهد اما فروش سایر سایتهای فعال در این حوزه مانند سایت نورنگار، سایت پیکسل و سایت ایران تصویر بیشتر است به این دلیل که خدمات و گارانتی بهتری را ارائه می دهند.

همچنین اگر محصول ارزشمندی دارید و سود شما از فروش آن محصول یا ارائه آن خدمات چشمگیر است و علاوه بر این گرفتن رتبه در نتایج ارگانیک دشوار است؛ می توانید نگاهی به تبلیغات گوگل بیندازید. تبلیغات گوگل به این صورت است که شما در ازای هر کلیکِ کاربر، هزینه پرداخت می کنید.

یادتان باشد که نتایج حاصل از بررسی کلمات کلیدی را در همان لیستی که تهیه کرده‌اید یادداشت کنید.

۶. به اهداف کسب و کارتان و جستجوی کاربران نگاه دقیق‌تری داشته باشید

امروزه در بیشتر موارد، استراتژی سئو برای پاسخ دادن به سوالات کاربران یا ارائه بهترین راه حل برای مشکل آنان تدوین می شود. هر زمان که کاربری چیزی را جستجو می کند گوگل دقیقا آن چیزی را که آن کاربر نیاز دارد نمایش می دهد. سعی کنید درک عمیقی از نیت جستجوی کاربران در کلمات کلیدی خاص پیدا کنید.

آیا کاربران با جستجوی کلمه کلیدی به دنبال اخبار هستند؟ آیا می‌خواهند مقاله علمی را بخوانند؟ آیا قصد خرید محصول و یا چیزی را دارند؟ آیا در جستجوی یک مکان یا ارائه دهنده خدمات هستند؟ سعی کنید نیت کاربران را بشناسید.

با جستجوی کلمات کلیدی که لیست کرده اید، نتایج را بررسی کنید؛ با جستجوی این کلمه کلیدی، گوگل چه صفحاتی را مرتبط با کلمه کلیدی می‌شناسد؟ محصول؟ مقاله؟ یا فیلم؟ همه اینها مواردی است که به تهیه لیست کلمات کلیدی و تدوین استراتژی سئو کمک می کند.

حال بررسی نمایید که کدام یک از کلمات کلیدی به کسب و کار شما مرتبط‌تر است و دوباره لیستی را که تهیه کرده اید بر اساس این نتایج ویرایش کنید.

۷. تعیین استراتژی کلمه کلیدی

بر اساس لیست و داده هایی که اکنون جمع‌آوری کرده اید می توانید استراتژی کلمه کلیدی را تعیین کنید. اگر مراحل بالا را دنبال کرده‌اید؛ یک لیست در Google Sheets یا Excel با تعداد قابل توجه کلمات کلیدی و اطلاعات مربوط به سختی رقابت و مخاطبان هدف برای هر کدام از این عبارات کلیدی دارید.

حالا به این موضوع فکر کنید که: وبسایت من قرار است چگونه با وب سایت هایی که در نتایج جستجو رتبه دارند رقابت کند؟ اگر برای سئو و بازاریابی بودجه زیادی در نظر گرفته‌اید می‌توانید روی عبارات کلیدی کوتاه و اصلی با موضوع کسب و کارتان سرمایه گذاری کنید، در غیر این صورت ابتدا کلمات کلیدی طولانی تر را امتحان کنید.

در ابتدای کار؛ تمرکز بر روی کلمات کلیدی طولانی و بلند (Long-tail Keywords) می تواند افراد کمتری را به سایت شما هدایت کند. هنگامی که موفق به گرفتن رتبه در کلمات کلیدی طولانی و عبارات بلند شدید با خیال راحت می‌توانید هدف خود را برای گرفتن ماهی های بزرگتر و کسب رتبه در عبارات کوتاهتر و کلمات کلیدی خاص متناسب با کسب و کارتان تغییر دهید.

هنگامی که کلمات کلیدی را انتخاب کرده‌اید برای تولید محتوا بر اساس آن کلمات کلیدی به نوع محتوا نیز فکر کنید؛ کاربران چگونه کلمات کلیدی که انتخاب کردم را جستجو می کنند؟ مخاطبان من دنبال چه چیزی هستند و از من چه میخواهند؟ و از همه مهمتر، چه محتوایی را میتوانم تولید کنم که هنوز وجود ندارد؟ و چگونه می توانم از نظر کیفیت یا ارائه راه‌حل متمایز از رقبا باشم؟

در هنگام تدوین استراتژی محتوا، فکر کردن به این سوالات به شما کمک می کند تا با سرعت بیشتری اهداف سئو و بازاریابی تان محقق شود.

۸. صفحات فرود یا لندینگ پیج ، طراحی کنید

از نظر تئوری این مرحله از حیطه کیورد ریسرچ خارج است. اما با ایجاد صفحات جذاب، آسان تر می‌توانید بازدیدکنندگان را به مشتری تبدیل سازید. بنابراین توصیه می شود برای کلمات کلیدی اصلی کسب و کارتان صفحات فرود یا لندینگ پیج طراحی کنید.

لازم نیست در همان ابتدای کار برای همه عبارات کلیدی، صفحه فرود ایجاد کنید. طراحی صفحات فرود یک فرایند طولانی مدت است که بر اساس شناخت نیاز کاربران انجام می شود. با توجه به استراتژی کلمات کلیدی می توانید طراحی صفحات فرود را اولویت بندی کنید.

برای مهم ترین عبارات کلیدی کسب و کارتان محتوای بنیادی یا جامع ایجاد کنید و در یک صفحه تمام نیازهای کاربران را پوشش دهید. به صورت همه‌جانبه، کلمه کلیدی و ترکیب عبارات کلیدی مرتبط با آن را در مقاله به کار ببرید و به مقالات معتبری که رقیب شما نیستند به عنوان مرجع اشاره کنید.

همچنین از تمام محتوایی که بر اساسِ کلماتِ کلیدیِ طولانیِ مرتبط با کلمه‌یِ کلیدیِ اصلی در سایت تان ایجاد کرده‌اید لینک بگیرید. این عمل باید بخشی از استراتژی لینک سازی داخلی شما باشد. در وردپرس، افزونه یواست سئو پریمیوم میتواند به ایجاد لینک سازی داخلی کمک کند.

نکاتی برای تحقیق کلمات کلیدی

با توجه به تمام صحبت ها ممکن است فکر کنید تحقیق کلمات کلیدی کار بسیار ساده‌ای است. اما در عمل، کارِ پیچیده و زمان‌بَری است. به احتمال زیاد وقتی قصد انجام این کار را دارید با مشکلات متعدد و سوالات بسیاری مواجه میشوید. در ادامه، چند راه حل برای مشکلاتِ رایجِ احتمالی ارائه می دهیم.

لیست کلمات کلیدی خود را اولویت بندی کنید

اولین سوالی که برای مدیران وبسایت پیش می‌آید این است که چند کلمه کلیدی باید داشته باشیم؟ هیچ کس نمی تواند تعداد دقیق کلمات کلیدی مرتبط با موضوع فعالیت شما را بگوید. اما ما به شما می گوییم که به تعداد زیاد! احتمالا ۱۰۰۰ کلمه کلیدی برای شروع کار زیاد خواهد بود اما برای راه اندازی یک تجارت کوچک با چند صد کلمه‌ی کلیدی مواجه خواهید شد.

از ابتدای راه اندازی کسب و کار نیاز نیست فوراً برای تمام کلمات کلیدی خود محتوا تولید کنید. می توان ذره ذره محتوا را به سایت اضافه کرد. به این فکر کنید که اکنون نیاز دارید در چه کلمه کلیدی رتبه بگیرید؟ اولویت های خود را بشناسید و بر اساس آن، استراتژی تولید محتوا را تدوین کنید.

عبارت کلیدی و مترادف های آن را فقط در یک صفحه قرار دهید

در گذشته برای هر یک از کلمات کلیدی که قصد رتبه گرفتن در آن را داشتید باید یک صفحه ایجاد میکردید. اما امروزه موتورهای جستجو آن‌قدر هوشمند شدند که هدف جستجوی کاربران را تشخیص می دهند و می توانند بهترین پاسخ را به سوالات آنها ارائه دهند.

صفحاتی که پاسخ های بهتری ارائه می کنند رتبه بالاتری در نتایج جستجو خواهند داشت. همچنین موتورهای جستجو، تفاوتهای نامحسوس بین کلمات کلیدی را درک می‌کنند؛ بنابراین مجبور نیستید برای کلمات کلیدی مترادف با کلید واژه اصلی، صفحه ایجاد کنید.

این بدان معنا نیست که شما نباید از مترادف ها استفاده کنید در واقع مترادف ها می توانند خوانایی محتوای شما را نزد گوگل و کاربران بهبود ببخشند پس حتما از آنها در محتوا استفاده کنید. اگر از وردپرس استفاده می‌کنید؛ با کمک افزونه Yoast SEO Premium می‌توانید محتوای خود را برای مترادفها و عبارات کلیدی مرتبط نیز بهینه کنید.

استفاده از کلمات کلیدی مرتبط کمک می کند تا گوگل محتوای شما را بهتر درک کند

عبارت کلیدیِ مرتبط ، کلماتی هستند که استفاده از آنها همراه با عبارت کلیدی اصلی در صفحه، کمک می کند؛ موتورهای جستجو مانند گوگل به درک عمیقی از موضوع محتوای شما دست پیدا کنند. با استفاده از عبارات کلیدی مرتبط در محتوای خود می توانید تصویری کاملا واضح از موضوع مقاله ای که می نویسید ترسیم کنید.

بنابراین عبارات کلیدی مرتبط را بیابید و با به کار بردن آنها در مقاله، کمک کنید عبارت کلیدی اصلی رتبه بهتری بگیرد. علاوه بر ابزارهای متنوعی که در این زمینه وجود دارد؛ یکی از آسان ترین راه ها برای پیدا کردن کلمات کلیدی مرتبط، استفاده از داده های گوگل است. در پایین نتایج گوگل، عبارات مرتبط با کلمه‌ی کلیدی اصلی را میتوانید مشاهده کنید.

تحقیق کلمه کلیدی مرتبط در نتایج گوگل

کلمات کلیدی را به شکل‌های مختلف به کار ببرید

گوگل به نوع استفاده شما از کلمه کلیدی نگاه می کند. به فرض مثال، اگر واژه [ کتاب ] را جستجو کنید نتیجه متفاوتی با جستجوی واژه [ کتاب ها ] مشاهده خواهید کرد؛ ظاهراً در حالت اول گوگل فکر میکند قصد خرید کتاب را دارید و صفحاتی را که مرتبط با فروش کتاب هستند به شما نمایش داده می شود.

اما در حالت دوم نتیجه کاملاً متفاوتی خواهید دید و به شما صفحات مقالات، معرفی و بررسی کتاب نمایش داده می شود. بنابراین مطمئن شوید که هدف شما از انتخاب کلمه کلیدی چیست!

در وردپرس تنها افزونه ای که از شکل‌های مختلف کلمات کلیدی پشتیبانی می کند پلاگین یوست سئو است؛ این افزونه به طور خودکار تمام اشکال مختلف عبارت کلیدی اصلی شما را تشخیص می دهد بنابراین دیگر لازم نیست محتوای خود را برای یک فرم خاص از کلمه‌ی کلیدی تان بهینه کنید و بهینه سازی محتوای شما با یک روند طبیعی تر انجام می شود.

البته اگر شما هنوز هم می خواهید یک فرم خاص از یک عبارت کلیدی را بهینه کنید در این حالت می توانید عبارت کلیدی اصلی خود را در “دبل کوتیشن یا نقل قول” قرار دهید. در این صورت افزونه Yoast SEO در هنگام بررسی محتوای شما فقط عبارت کلیدی اصلی را که وارد کردید در نظر می گیرد.

Yoast SEO Premium

تنها یک بار از یک عبارت کلیدی استفاده کنید

اگر با جستجوی یک کلمه کلیدی گوگل دو یا چند صفحه از سایت تان را نمایش دهد؛ همیشه اتفاق خوبی نیست! می شود گفت که در برخی موارد شبیه یک فاجعه است؛ زیرا صفحات سایت شما در حال رقابت و بلعیدن یکدیگر هستند.

Cannibalization یا همنوع خواری می تواند تاثیر منفی روی جایگاه صفحات شما در نتایج گوگل داشته باشد؛ زیرا گوگل به سختی می تواند تشخیص دهد که کدام یک از این صفحات پاسخ بهتری برای عبارت جستجو شده به کاربر ارائه می دهد. به همین منظور نباید بیش از یک بار از کلمه کلیدی اصلی استفاده کنید.

اگر مطمئن نیستید که از یک کلمه کلیدی در گذشته استفاده کرده اید؛ می‌توانید با جستجوی عبارت کلیدی مورد نظر در گوگل صفحاتی که برای آن عبارت بهینه شده اند را مشاهده کنید. به این صورت:

site:your-site.com keywords

همچنین در وردپرس؛ با نصب افزونه یواست سئو می‌توانید کلمات کلیدی را که قبلاً استفاده کرده‌اید مشاهده کنید و اگر آن را دوباره استفاده کنید به شما هشدار می دهد.

اگر متوجه شدید گوگل در یک کلمه کلیدی، دو صفحه متفاوت را نمایش می دهد، با بررسی شرایط؛ می‌توانید محتوای صفحه ای که برای شما ارزش کمتری دارد را در صفحه ای که بازخورد بهتری دارد ادغام و ریدایرکت 301 کنید.

امتحان کنید ، ارزیابی کنید و دوباره امتحان کنید

هنگامی که شما با تجزیه و تحلیل شرایط، انتخاب کلمه کلیدی، تولید محتوا و اشتراک گذاری آن در شبکه های اجتماعی شانس خود را برای دریافت رتبه در صفحه اول گوگل امتحان می کنید؛ اطمینان حاصل کنید که چند لینک خوب هم جذب خواهید کرد. البته باید کمی صبر کنید!

بعد از مدتی رتبه صفحه خود را در آن کلمه کلیدی بررسی کنید. آیا آن صفحه در نتایج اولیه گوگل ظاهر می شود؟ یا اینکه در صفحه ۲ یا ۳ است؟ حتماً مقالات خود را در نتایج گوگل ارزیابی کنید و ببینید آیا تلاش شما جواب داده است یا نه!

اگر مقاله شما در صفحه ۲ یا ۳ گیر کرده و یا حتی در نتایج گوگل ظاهر نمی شود؛ سعی کنید با تمرکز روی کلمه کلیدی طولانی‌تر، مقاله دیگری بنویسید. مقاله جدید را کمی تخصصی تر بنویسید و به مقاله اولیه خود لینک بدهید و دوباره ارزیابی کنید ببینید چطور پیش می رود و تا زمانی که به صفحه اول گوگل نرسید، باید ادامه دهید.

تحقیق کلمه کلیدی : جمع‌بندی

در یک شرایط ایده آل؛ شما با تحقیق کلمات کلیدی، قرار دادن آنها در جداول اکسل و طراحی صفحات فرود برای هر کدام از این کلمات کلیدی، اگر ساختار سایت شما بی عیب و نقص باشد و هر روز محتوا بنویسید و منتشر کنید گوگل همه صفحات سایت شما را در نتایج جستجو بالا و بالاتر می آورد. اما واقعاً این طور نیست!

البته تحقیق کلمات کلیدی همیشه به این شکل و گستردگی نخواهد بود. برخی از نوشته ها و یا مقالات به عنوان بخشی از استراتژی سئو نوشته نشده‌اند. بعضی اوقات شما مجبور هستید محتوایی تولید کنید که متناسب با نیاز مخاطبان کسب و کارتان باشد. مانند اخبار سازمان یا کسب و کارتان که جهت گرفتن رتبه در نتایج گوگل نوشته نمی شود و البته مشکلی نیز نخواهد داشت.

اگر چیزی می نویسید یا محتوایی تولید می کنید که دقیقا در راستای پیشبرد اهداف استراتژی سئو شما نیست نباید سعی کنید در آن محتوا رتبه بگیرید. البته هنوز هم می توانید از آن محتواها برای برای گرفتن رتبه در کلمات کلیدی که لیست کرده اید استفاده کنید.

برای اینکه بتوانید به سرعت تحقیق کلمات کلیدی خود را انجام دهید می‌توانید علاوه بر ابزار مرحله ۳ که معرفی شد، از گوگل ترندز نیز استفاده کنید و کمی وقت بگذارید و به این فکر کنید که چگونه مقاله یا محتوای سایت را با کمک این ابزارها به اهداف کسب و کار نزدیک نمایید.

بعد از این مراحل اگر سعی کنید محتوای ارزشمندی تولید نمایید مطمئن باشید به احتمال بسیار زیاد رتبه خوبی را در نتایج گوگل کسب می کنید.